Mobilvennlige websider

ee33b40e2fe91c72d75b410dfb4d4291e177e7dd1db314_1920I mars 2016 kom Google med en endring i søkesystemet sitt som er viktig for alle som driver en hjemmeside. Det er ingen hemmelighet, egentlig. Dersom dine hjemmesider ikke fungerer godt på mobil og nettbrett, så mister du rundt halvparten av gjestene som besøker nettsiden din.

Endringen som Google har gjort, er å gi lavere rangering til sider som ikke er mobiltilpasset. Det betyr kort forklart at hjemmesiden din får lavere plassering i søkemotorene, selv om den som søker benytter en vanlig PC.

Heldigvis er det enkelt og billig å ordne opp i problemet for de fleste. Moderne hjemmesider i dag lages gjerne som responsive websider, mens bare for noen få år siden var det vanligere å ha en egen utgave for mobil og en annen utgave for PC – selv om de aller fleste droppet mobilutgaven sin.

Responsive websider

Responsive websider, er websider som tilpasser seg etter størrelsen på nettleservinduet. En mobiltelefons nettleser fungerer omtrent som om du gjør nettleservinduet på PCen din til ca en tredjedel av skjermbredden. En iPad, Microsoft Surface eller Android-tablet tilsvarer omtrent en halv skjermbredde.

Prøv det gjerne nå, på denne websiden. Da vil du se hvordan innholdet dynamisk tilpasser seg vindusstørrelsen, og utnytter plassen optimalt til enhver skjermstørrelse.

En responsiv nettside kan lages ved hjelp av mange ulike teknikker, de beste teknikkene bruker HTML og CSS “media queries”. Media queries er en teknikk for å bytte til annen CSS-kode avhengig av hvor stor skjerm brukeren har.

Fordeler med responsive websider

  • Innholdet publiseres bare én plass og er enklere å vedlikeholde.
  • Samme nettadresse enten man bruker mobil eller PC.
  • Dersom man benytter et lite vindu på PC, så fungerer innholdet allikevel godt.
  • Man unngår sidelengs scrolling av vinduet.

Ulemper med responsive websdier

  • PC-versjonen av websiden har ofte innhold som aldri vises på en mobiltelefon. Allikevel blir dette lastet ned til telefonen og kan gjøre sidene noe tregere.
  • Den automatiserte tilpassingen av innholdet kan føre til at man må være forsiktig når man formulerer seg. Unngå å skrive “i bildet til venstre”, ettersom dette bildet gjerne plasseres under avsnittet ditt på mobiltelefon.
  • Innhold for mobil kan i noen tilfeller få feil rekkefølge. Kanskje ser det best ut med en illustrasjon til høyre for teksten på PC, og over teksten på mobil. Dette mister man litt kontroll på med responsive websider.

Adaptive websider

Adaptive websider, som gjerne kalles Mdot, fordi man har en egen nettadresse som begynner på m.dinwebside.no, er websider hvor man i praksis serverer to forskjellige nettsider til publikum. Publikum blir da enten spurt om de vil bruke den mobiltilpassede utgaven, eller så blir de automatisk sendt over til mobilversjonen uten spørsmål.

Adaptive websider er nok enklere å utvikle for både webutviklere og webdesignere. Man kan lage en helt mobiltilpasset versjon av siden med en optimal brukeropplevelse. Allikevel blir det ofte ekstraarbeid for de som skriver innhold. Man må i mange tilfeller vedlikeholde to separate websider, og da er det ofte den mobiltilpassede utgaven som får svi.

Fordeler med adaptive websider

  • Man kan bedre tilpasse tekst og bildebruk til mobiltelefoner.
  • Mulighet for å lage en helt skreddersydd opplevelse for mobilbrukere.

Ulemper med adaptive websider

  • Høyere vedlikeholdskostnad
  • Mer komplisert søkemotoroptimalisering, fordi Google straffer deg dersom du ikke markerer at innholdet er identisk på mobil og PC-versjonen.
  • Mer utsatt for feil, både menneskelig og teknisk.

 

 

Legg igjen en kommentar