Googles generelle retningslinjer for webmastere

Vær lederenGoogle har laget noen generelle retningslinjer for webmastere. Vi har skrevet en kortversjon som det er greit å få med seg. Kortversjonen vår fokuserer på det som gir deg best synlighet og hopper over en del teknikaliteter. Det kan derfor være greit å lese den engelske utgaven av webmaster guidelines hos Google.

Med målrettet arbeid vil din webside skille seg ut fra mengden, og kanskje gir det akkurat deg det konkurransefortrinnet du trenger.

Generelle retningslinjer

Hjelp Google med å finne sidene dine

  • Sørg for at alle sidene på nettstedet ditt er lenket opp. Linken må inneholde tekst som er relevant for siden du lenker til.
  • Opprett en “sitemap”-fil. Dette er noe vi gjør for alle våre kunder. Det kan i tillegg være greit å lage en side som inneholder alle lenker på siden din. Dette kalles et sidekart, og er noe du enkelt lager selv med vår løsning.
  • Begrens antall lenker på siden.
  • Lag en robots.txt-fil dersom du har sider som du ikke ønsker skal være søkbare. I WPmotors løsning kan du enkelt stille dette inn per artikkel.
  • Dersom du ikke vil vente til Google finner siden selv kan du registrere den her.

Hjelp Google med å forstå sidene dine

  • Skap en nyttig, informasjonsrik side, og skriv artikler som tydelig og nøyaktig beskriver innholdet ditt.
  • Tenk på ordene som brukerne ville brukt for å finne sidene dine, og sørg for at siden faktisk inneholder de ordene.
  • Sørg for at tittelen og bildene er godt beskrevet. Alle nettsider fra WPmotor har en funksjon for å la deg skrive søkeord, beskrivelse og tittel spesielt for søkemotorer.
  • Hold orden i menystrukturen din.
  • Dersom du bruker en publiseringsløsning (f.eks. WPmotor), så sørg for at lenkene er søkemotoroptimaliserte.
  • Ikke blokker javascript og css-filer fra søkemotorer ved hjelp av robots.txt. Google bruker disse filene på samme måte som vanlige brukere, og hvis siden din krever javascript – så bør Google få lov til å laste ned disse javascriptene.
  • Sørg for at viktig innhold ikke skjules unødvendig, for eksempel bak en trekkspillmeny eller liknende.
  • Når du lager lenker som har en reklamefunksjon, så bør denne markeres ved hjep av rel="nofollow". Dette gjør du enkelt i publiseringsløsningen din.

Gjør det enkelt for besøkende å bruke sidene

  • Bruk tekst istedet for bilder for å vise viktige navn, innhold eller lenker. Hvis du må bruke bilder for tekstinnhold – for eksempel i en illustrasjon – prøv å beskrive bildet i noen få ord i “alternativ tekst”-feltet.
  • Sørg for at alle lenker går til fungerende websider – ugyldig HTML-kode trekker ned.
  • Websiden bør være rask. Test sidene med verktøy som PageSpeed Insights.
  • Tilpass sidene dine til alle enheter – mobil, nettbrett og PC.
  • Sørg for at sidene ser bra ut i forskjellige nettlesere.
  • Hvis det er mulig, bruk HTTPS på websiden din.
  • Sørg for at sidene er verdifulle også for brukere med synsproblemer.

Kvalitetsveiledning

Google gir en veiledning i forhold til kvalitet på sidene dine. I hovedsak handler dette om at du ikke bør prøve å lure verken søkemotorer eller besøkende. Google har en rekke systemer som er flinke til å oppdage villedende innhold, og selv om det er mulig å lure Google – så vil du få mye bedre resultater over tid dersom du bruker energien din på å gi dine besøkende en reell verdi – istedet for å bruke energien på å prøve å lure besøkende.

Google har et verktøy for å rapportere spam – og konkurrentene dine vil nok med glede rapportere ditt lureri til Google.

Grunnprinsipper

  • Bygg nettstedet ditt slik at brukerne liker det – og ikke for søkemotorer.
  • Unngå triks som er ment å øke rangeringen i søkemotorer. Tommelfingerregelen er at du bør være komfortabel med å forklare hva du har gjort til en av dine konkurrenter og til ansatte hos Google. Spør deg selv: “Ville jeg gjort dette dersom søkemotorer ikke fantes?”
  • Tenk på hva som gjør siden din unik, verdifull eller engasjerende. Sørg for at siden skiller seg ut fra mengden.

Unngå:

  • Automatisk generert innhold.
  • Deltakelse i lenkeutvekslingsnettverk.
  • Å lage sider som består av kopiert innhold.
  • Vise besøkende et annet innhold enn det som Google ser.
  • Automatisk videresending av brukere til et annet innhold enn de forventer.
  • Skjulte tekster og lenker
  • Mange forskjellige sider med varierende nøkkelord – som sender brukeren til det samme innholdet.
  • Sider som ser mer ut som søkeresultater enn som faktisk innhold.
  • Innhold som “fotograferes” fra et annet nettsted.
  • Deltakelse i lenkenettverk som ikke gir brukerne dine en reell merverdi.
  • Irrelevante nøkkelord.
  • Sider som inneholder virus og annen farlig programvare.

Men sørg for å:

  • Overvåk siden din for hacking og fjern hacket innhold så snart som det oppdages.
  • Unngå spam som kommer fra brukerne dine i kommentarfeltet.

Legg igjen en kommentar