Gjør nettstedet bedre med interne lenker

NettverkNår du først har noen som besøker hjemmesiden din, så er målet ditt å beholde leseren så lenge som mulig. Det viktigste du gjør er selvsagt å ha verdifullt innhold, men nesten like viktig er det å gjøre ditt innhold tilgjengelig for leseren.

Når leseren er opptatt med artikkelen din, så er det lett å tenke at lenker er forstyrrende avbrudd i leseopplevelsen – men sannheten er at lenker fungerer som forsterkere i budskapet ditt. I tillegg slipper du å gjenta deg selv.

Hva er en intern lenke?

En intern lenke er en lenke som går fra et dokument på et domene til et annet dokument på samme domene. Denne typen lenker er verdifull av blant annet disse grunnene:

  • De gjør det lettere å navigere på nettsiden.
  • De bidrar til å bygge opp under strukturen på siden din.
  • Forteller Google hvordan verdsettelsen av nettstedet ditt skal fordeles mellom de ulike artiklene.
  • Når innholdet ditt spres, så spres gjerne lenkene samtidig.

Optimal internlenking

Her er våre anbefalinger i forhold til lenkestrategi.

1. Skap mye innhold

Du er selvsagt nødt til å ha mye innhold for å kunne gjøre god internlenking på nettsiden din. Fra tid til annen bør du også gå gjennom gammelt innhold og legge til lenker til det nye innholdet ditt.

2. Bruk tekst i lenken din

En god lenke inneholder en kort beskrivelse av hva leseren kan finne. Dette er en dårlig lenke:

“Les mer om dette her.”

For det første gir ordet “her” ingen mening, i forhold til innholdet som kan forventes. I tillegg er det slik at svaksynte gjerne har hjelpemiddel som raskt kan lese opp alle lenkene i en tekst. Den teksten som leses opp er typisk ordet “her”.

Dette er en god lenke:

Det viktigste du gjør er selvsagt å ha verdifullt innhold.

“Verdifullt innhold” beskriver hva artikkelen handler om. Google legger mye vekt på ordene som er brukt inni lenker både på ditt eget nettsted, og på andre nettsteder som lenker til ditt innhold.

3. Link dypt

Alt innhold på nettsiden din ligger på forskjellig “dybde”. Førstesiden ligger helt i overflaten, mens menypunktene i hovedmenyen ligger på neste nivå – og så videre.

Prøv å unngå å lenke til sider som ligger i hovedmenyen din – det virker ofte (men ikke alltid) unaturlig og unødvendig. Lag heller lenker til sider som brukeren ikke enkelt finner selv.

4. Lag lenker som er naturlig for leseren

Fokuser på hva brukeren ville ønsket å lese, istedet for å fokusere på hva du ønsker at brukeren skal lese. Når du lager en lenke, så tolker Google det som at du mener det innholdet du lenker til er veldig relevant i forhold til artikkelen.

5. Ikke lag for mange lenker

Google sier det greit: “La det være et rimelig antall lenker på siden din.” Ingen vet hva et rimelig antall lenker er, men tusenvis av lenker (i meny og innhold) er definitivt urimelig.

 

 

En tanke om "Gjør nettstedet bedre med interne lenker":

  1. […] for at alle sidene på nettstedet ditt er lenket opp. Linken må inneholde tekst som er relevant for siden du lenker […]

Legg igjen en kommentar